Kedy mi vyplatia peniaze z dotácie Obnov dom?
Dotácia na obnovu domuAktualizované 5.12.2024
Jedna z častých otázok súvisiacich s dotáciou na obnovu domu je, kedy mi budú vyplatené peniaze? Z nejakého dôvodu si veľa ľudí myslí, že vyplatenie peňazí nastane, hneď ako podajú žiadosť na agentúru. Ale nie je to tak. Najskôr musíte splniť podmienky, ktoré od vás mechanizmus na získanie dotácie vyžaduje.
Predloženie žiadosti o platbu pre program Obnov dom
V príručke pre žiadateľa nájdete, že príspevok je vyplatený na základe žiadosti o platbu predloženej až po nadobudnutí účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu, ukončení obnovy rodinného domu a vypracovaní energetického certifikátu po obnove. Overiť si, či je zmluva o poskytnutí prostriedkov mechanizmu účinná, je možné v Centrálnom registri zmlúv, vložením kódu projektu v časti „Číslo zmluvy“ alebo mena a priezviska prijímateľa v časti „Dodávateľ“.
Určite nepredkladajte žiadosť o platbu pred nadobudnutím účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu. Takéto žiadosti o platbu môžu byť zo strany Slovenskej agentúry životného prostredia zamietnuté.

Začiatok celého procesu vyplatenia peňazí z programu Obnov dom
Prijímateľ vyplní a odošle on-line formulár žiadosti o platbu, ktorý je dostupný na stránke Obnov dom. V on-line formulári žiadosti o platbu je potrebné vyplniť všetky povinné polia a zároveň pre urýchlenie procesu kontroly žiadosti o platbu, odporúčame vložiť elektronické verzie príloh, ktoré sa nevyžadujú ako originál.
Agentúra odporúča vkladať ich vo formáte PDF. Po úspešnom zaevidovaní; vyplnení a odoslaní on-line formulára žiadosti o platbu bude vygenerovaný PDF dokument, ktorý sa posiela buď v listinnej podobe spolu s prílohami alebo doručením do e-schránky, kde sa musí prijímateľ autorizovať kvalifikovaným elektronickým podpisom.
Povinné prílohy online formulára žiadosti o platbu prijímateľ nahrá aj prílohy, s výnimkou nižšie uvedených, ktoré musia byť predložené v originálnom vyhotovení spolu s podpísaným formulárom žiadosti:
- Plnomocenstvo pre kontaktnú osobu,
- Čestné vyhlásenie v prípade svojpomoci,
- Čestné vyhlásenie, že prijímateľ predišiel vzniku odpadu spolu s opisom spôsobu, akým boli stavebné prvky, resp. iný vhodný materiál použitý a fotodokumentáciou preukazujúcou spôsob využitia týchto materiálov,
- Čestné vyhlásenie prijímateľa opisujúce spôsob nakladania s odpadom.
Po kontrole Vám príde z agentúry návrh zmluvy o čerpanie prostriedkov. Odporúčame zmluvu spolu sa všeobecnými zmluvnými podmienkami dôkladne prečítať, lebo sa v nej zaväzujete, k splneniu rôznych požiadaviek. Je to cca 40 strán nudného čítania :-(.
V zmluve nie je nič neprekonateľné, ale pripravte sa na to, že sa podpisom zmluvy zaväzujete k realizácii projektu v rozsahu ako bolo uvedené v žiadosti. Nemôžete dom hospodársky využívať na viac ako 10% celkovej podlahovej plochy domu a počas doby 5 rokov po skončení realizácie nemôžete dom predať, bez toho aby Vám to poskytovateľ financií neodsúhlasil, inak sa to považuje za závažné porušenie zmluvy.
Bločky a faktúry sú potrebné, či nie?
Bločky a faktúry s platbami podľa znenia výzvy nemusíte predkladať, lebo výška dotácie sa určuje zjednodušeným spôsobom podľa jednotkových cien uverejnených vo výzve a plôch ktoré boli určené v energetickom certifikáte alebo energetickom hodnotení.
Ale zároveň sa podľa znenia žiadosti môžete pripraviť na možnosť, že budete musieť počas udržateľnosti projektu, čo je 5 rokov, strpieť finančnú kontrolu či ste práce nerobili nehospodárne, neefektívne a podobne. Dokážete to jedine tak, že predložíte bločky a faktúry o platbách. Takže oficiálne nie sú potrebné, ale vlastne sú potrebné.
Kedy mi vlastne budú vyplatené peniaze z programu Obnov dom?
Akonáhle je zmluva podpísaná a následne zverejnená v centrálnom registri zmlúv, máte 12 mesiacov na realizáciu alebo do 31. marca 2026, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr. Túto dobu Vám môže agentúra predĺžiť, ale aj nemusí. Po realizácii doložíte potrebné doklady, hlavne fotodokumentáciu, preberacie protokoly alebo čestné prehlásenie, že je všetko hotové. A hlavne nezabudnite na energetický certifikát po obnove.
Po predložení žiadosti o platbu prebieha finančná kontrola podľa zákona č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V rámci finančnej kontroly sa posudzuje úplnosť predložených dokumentov, ako aj rozsah realizovaných opatrení na obnove rodinného domu.
Finančný príspevok vám bude vyplatený po ukončení finančnej kontroly, overení splnenia všetkých relevantných podmienok a výpočte výšky príspevku. Dĺžka procesu hodnotenia je individuálna. Závisí od správnosti a kompletnosti dokladov, ktoré ste spolu so žiadosťou o platbu predložili. Ak neobjavia žiadne pochybenie, sú finančné prostriedky konečne na vašom účte.
Ak ste na začiatku, pomôžeme Vám
Ak sa nachádzate na začiatku celého procesu a chcete dotáciu na dom z plánu obnovy získať, radi Vám pomôžeme. Spracujeme Vám energetický certifikát alebo energetické hodnotenie, ktoré sú jedny z povinných príloh k žiadosti o platbu. V prípade Vášho záujmu nás neváhajte kontaktovať.